Det var en gång en tjej med god självkänsla, som kände sig omtyckt och som haft en högstadietid med mycket gemenskap. En tjej som såg fram emot gymnasiet och att träffa nya människor. Hon hade kanske inte riktigt samma stil och framtoning som alla andra men det var inget som hon nånsin tänkt på för hon hade alltid blivit accepterad. Sommarlovet innan gymnasiet passerade och hon började ettan på handelsprogrammet. Alla i hennes nya klass och skola var nya för henne och hon kände knappt ingen men hon tänkte att det gjorde hon ju inte när hon började högstadiet heller och det gick ju jättebra.
 
Månaderna gick men det kändes ändå inte som att hon kom in i gemenskapen, det kändes som om de andra tittade snett på henne. Flera klassfester och liknande passerade utan att hon blev bjuden. Hon tänkte att jag kanske inte är tillräckligt social och försökte prata med de andra och på så sätt komma in i gemenskapen men de andra ville inte prata med henne, de ville knappt ens svara. Luncherna var värst, det kändes som hon satt helt osynlig bland de andra vid bordet och de behandlade henne som luft.
Idrottslektionerna var också en mardröm, i alla fall när man skulle para ihop sig två och två för ingen ville ju vara i par med henne. Det var två andra tjejer som var snälla och då en av tjejerna var sjuk eller borta så kunde den andre välja att vara med henne både på idrottslektioner, vanliga lektioner och de tillfällen då de hade lunch samtidigt. 
 
Tjejen -som var jag- var den som ansågs som pluggisen och i grupparbeten så gav man henne de jobbigaste uppgifterna som ingen ville ha och hon brydde sig inte utan gjorde dem - tänkte att det kanske skulle få dem att tycka om henne mer. Jag har alltid haft en egen vilja, men det har varit allt för många i mitt liv som varit duktiga på att övertala den.
 
Gymnasiet bröt ner mig, fick mig att känna att ingen ville va med mig, att jag var annorlunda och inte värd att lära känna. Jag kanske var annorlunda, men vem säger att det är något dåligt? Vad var det som de var så rädda för som fick dem att inte ens vilja lära känna mig? Detta är frågor som jag ställer mig varje dag och som jag aldrig kommer att få ett svar på. I sommar är det ett år sen jag tog studenten men jag kan fortfarande inte släppa den tiden även att jag försöker. Min nya klass på TUC är toppen och alla är så snälla men det kommer ta tid att få mig att tro på mig själv, att jag är omtyckt och att folk vill umgås med mig på fritiden. Det kommer ta lång tid.
 
Jag är alltid den där glada tjejen som alla kommer ihåg just för att jag är så glad, skrattar mycket och har så mycket energi. Får ofta mycket kommentarer just för att jag har den personligheten och folk säger att jag alltid är så glad jämt och har så mycket energi, jag är den som aldrig kan sitta still typ. Det är sån jag är utåt för det är sån jag är - även att jag inte känner att jag oftast varken har energi eller glädje inåt. Jag kommer att fortsätta vara mig själv och jag vet att nåndag kommer jag att träffa massa människor som är som jag och som säger - wow den tjejen vill jag lära känna och umgås med på min fritid.
 
En positiv sak kan jag säga med allt detta och det är att trots att det har brytit ner mig så har det även gjort mig starkare - jag är på återuppbyggnad och det med självförtroende! Till er som inte vet så är självförtroende o självkänsla är två helt olika saker 
 
 
  
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Det du skriver berör mig starkt, jag vet ju att det var tufft för dig på gymnasietiden! Kanske var det en bidragande orsak till att jag blev så otroligt glad när Martin o du blev ihop! För han tog fram glädjen i dig, den som man aldrig såg på dig hemma.... Och det var nog oxå det som gjorde mig xtra ledsen när det tog slut mellan er, för du hade varit så glad o sprallig ihop med honom, o jag var rädd för att se den ledsna o trumpna Rebecca igen! Det som hände efter det, ditt förhållandemed Stoffe, vill jag helst glömma, men det kommer jag tyvärr aldrig kunna göra, så orolig o rädd för vad som skulle hända dig har jag aldrig varit. så otroligt maktlös jag kände mig.... Mendet Är ju historia nu! Eldar var ju oxå en toppenkille, men det är ju du som känner om det stämmer på kärleksfronten lr inte.......En riktigt bra, snäll o go tjejkompis är ju alltid guldvärd, trodde du hade det i Angelica! Men tyvärr verkar hon ju ha svikit!! Kan inte fatta det!! du som verkligen är en superfin tjej borde ju ha massor av vänner...... Men dom du har är ju desto värdefullare, för du är värd det bästa!!! Du är en helt fantastisk tjej, det lönar sig alltid i längden, tro mig!! "efter regnet kommer solsken, det tycker jag är jättebra" citat.... Kramar till dig min älskade dotter



    Svar: Jag hade det väldigt bra med stoffe med bara att när det var dåligt var det väldigt dåligt och när det var bra var det väldigt bra men eftersom jag inte bodde hemma under större delen så såg du mig ju oftast när vi bråkat så vart väl lite fel därDu är en bra mamma, faktiskt :)
    -

    2013-05-11 | 20:00:39
  • Alexandra säger:

    Min underbara lilla systerdotter, som alltid varit som en lillasyster för mig! Det verkligen skär i hjärtat när jag läser hur du hade det under gymnasiet! Hade jag kunnat skulle jag tryckt upp de där nippetipperna och tupparna mot väggen och sagt dem ett sanningens ord! Så gör man inte med min Rebecca!
    Jag vet lite själv hur det är, var mobbad under grundskoletiden, hade en sån ångest vissa söndagar när jag visste att skolan väntade dagen därpå.. Det är en hård värld, för att citera mormor, men det är faktiskt så... Men man lär sig hela tiden, "ur askan stiger fågeln Fenix", man har tyvärr kanske förlorat en del av sig själv på vägen, men det går att bygga upp igen, om än något annorlunda...

    Du är som sagt som en syster för mig, jag har varit med och sett när du vuxit upp, hur du utvecklats, och sådana människor som Rebecca växer inte på träd! Du är helt underbart go, snäll, jordnära, ingen nippertippa eller bimbo, utan fina Rebecca! Jag hoppas verkligen att vi kan träffas lite oftare nu än vad vi gjort under det senare året, saknar dig!
    Sviker modet någon gång, tänk på de goda minnena! Tänk smurfomobil och Sprucehut ;)

    Massa kramar på dig min underbara Becca!

    Svar: Åh vilken fin kommentar, blir rörd av den, du är en som en syster för mig med, är så glad för tavlan jag fick i studentpresent <3 Ja jag hoppas det med att vi kan träffas lite oftare o hitta på saker, nu bor du ju lite närmare också :)
    -

    2013-05-11 | 20:16:58
  • Anonym säger:

    Älskade älskade unge.....att du säger att jag är en bra mamma, är det finaste berömmelsen man kan få!!!!!

    2013-05-15 | 21:23:01

Kommentera inlägget här: